Struisvogel tactiek populair in financiële debatten

Loon op Zand gaat slecht financieel weer tegemoet. De besluitvorming over de begroting 2025 door de gemeenteraad heeft op 7 november jl. plaatsgevonden.

De stofwolken zijn weer enigszins opgetrokken. De coalitie heeft langdurig op de trom geroffeld. De meerjarenbegrotingen van 2025 tot en met 2028 zijn immers positief ingekleurd door het college. De zogeheten saldi van de begrotingen (dat is het bedrag dat overblijft aan het einde van elk boekjaar) zijn positief. De komende drie jaren gemiddeld € 200.000,– per jaar. Op een begroting (2025) van bijna € 77,5 miljoen erg kwetsbaar, maar het tromgeroffel verhinderde daarover in brede zin kritisch te zijn. Slechts in 2028 wordt een tekort van € 350.000,– voorzien. Maar ja, dat duurt nog even. Kortom, u kunt rustig slapen.

Marketing van Loon op Zand is uitstekend

Toekomstig KLM heeft tijdens de Algemene Beschouwingen (dat is het moment dat de politieke partijen hun visie geven op de ontwerp begroting 2025) het woord “misleiding” genoemd. Daarvoor zijn wij door enkele collega’s in de raad op de vingers getikt. Dat zit namelijk zo. De begroting begint elk jaar met de presentatie van het “Financieel perspectief”. Heel simpel gezegd komt het erop neer dat je in deze opbouw de tegenvallers, het nieuw uit te voeren beleid, de ambities en ontwikkelingen in 2025 bij elkaar optelt. Dan heb je alle extra uitgaven in beeld. Vervolgens kijk je hoe je deze uitgaven gaat financieren. Dat kan altijd op drie manieren, te weten: de eigen inkomsten verhogen, bezuinigen op je dienstverlening of je spaarpot (algemene reserve) aanspreken. Wat heeft het college in afwijking van voorgaande jaren nu gedaan ? Het college heeft de extra verhoogde inkomstenheffingen OZB en de Toeristenbelasting aan de ontwikkeling kant verantwoord. Daarmee worden niet alleen de eigen definities van de opbouw geweld aangedaan, maar  wordt voor de lezer niet duidelijk wat nu de werkelijke jaarlijkse tekorten zijn, waarvoor de gemeente extra dekking moet vinden. Een sterk staaltje marketing, want nu bleef ‘verborgen’  dat het tekort in 2025 bijna € 2 miljoen bedraagt. Als dat duidelijk is weten we pas hoe we dat gaan financieren. In 2025 gebeurt dat door de spaarpot voor de helft van dit bedrag aan te spreken. Vervolgens komt er ruim een € 1 miljoen via de OZB belasting van de burger naar de gemeente. Ten slotte heeft de gemeente besloten om € 300.000,- te bezuinigen. Een belangrijk deel daarvan (€ 68.000,–) komt via de invoering van leges voor het afgeven van parkeervergunningen. Kortom, de burger komt in 2025 behoorlijk op de gemeentelijke pijnbank te liggen. Tot zover de feiten.

Financiële uitdaging vereisen strategische visie van raad

Toekomstig KLM verbaast zich over de eigen houding van de raad. Waarom? Het tekort in 2026 laat zich verdubbelen (€ 4,3 miljoen); het totale tekort tot en met 2028 beloopt maar liefst € 13,5 miljoen. Dat wordt in 2026 opgelost door de OZB een hoog niveau te handhaven, de introductie van een naar € 2 miljoen oplopende Toeristenbelasting en wederom een greep van € 1 miljoen uit de spaarpot. Met de komende investeringsprojecten m.b.t. nieuwe scholen (€ 30 miljoen) en de steeds oplopende kosten m.b.t. de bouw van het nieuwe dorpshuis in Loon op Zand (€ 20 miljoen all-in?) vaart de raad bijna blind op een rondtollend kompas. Een financiële visie op de aankomende grote maatschappelijke projecten is geen overbodige luxe. Maar de coalitie lijkt het best te vinden.

Struisvogelpolitiek gedijt beter in de raad

Op 31 oktober sprak de financiële commissie (audit comité) zich unaniem uit dat de financiële overzichten (rekening, kadernota en begroting) naast elkaar moeten kunnen worden gelegd en volgens eenzelfde rekenmethode vergelijkbaar moeten zijn. Fantastisch zou je denken. Daarmee werk je betere debatten in de hand binnen de raad. Op 28 november stelde Toekomstig KLM voor vanuit deze raadscommissie via een raadsvoorstel het college deze opdracht te geven. Tot onze verbijstering wilde niemand dit voorstel steunen. De verbijstering werd enkel groter nu ook de wethouder aangaf hierin geen toezegging te (willen) doen. Kortom, de struisvogelpolitiek tiert welig. Zo langzamerhand verzamelen zich meer feiten dat Loon op Zand zichzelf erg tekort doet. De raad lijkt zich niet te realiseren dat de groep “Loon naar Tilburg” vanzelf meer realiteitsgehalte krijgt.

Nog vragen ?

Vragen ? Wij zijn benaderbaar voor iedereen en te bereiken via info@toekomstigklm.nl. Bellen mag ook: 06-53296415.

Namens de fractie Toekomstig KLM,

Arno Coomans & Maikel van der Velden & Marten Krikken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *