Loon op Zand zakt verder in financieel dal

Struisvogel politiek blijft populair. In ons artikel van vorige week schetsten wij enige achtergrond in het lezen van een moeilijk document als de Begroting 2025.

Diverse mensen hebben wij gevraagd: “Vertel ons nu hoeveel het tekort bedraagt”. Daar wisten 26 van de 35 geraadpleegde willekeurige personen geen (goed) antwoord op te geven. Dat is toch opmerkelijk. Onder hen ook personen die niet helemaal onbekend zijn met financiële processen. Zelfs een collega raadslid merkte op dat van een tekort geen sprake is. Immers het bedrag onder de streep is positief. Maar op de vraag wat dan de noodzaak is geweest om de OZB met 17,6% te verhogen en de Toeristenbelasting vanaf 2026 sterk te verhogen, bleef het stil. zijn. De financiële “waarom vraag” is in de Loonse politiek doorgaans moeilijk te beantwoorden.

Financiële behoedzaamheid van raad nodig

Of het nu onbewuste incompetentie is of bewuste competentie, daar komen we als raad nog wel achter. Duidelijk is dat met de komst van de nieuwe wethouder van financiën de raad op zijn qui-vive moet zijn. In de begroting 2025 wordt met het grootste gemak in het belangrijkste financieel overzicht niet overeenkomstig de eigen definities cijfers gewerkt. De wethouder spreekt als het gaat om OZB belastingen in het openbaar over gederfde inkosten van de gemeente, terwijl hij bedoelt te spreken over het onbenutte belasting potentieel. Dat is een groot verschil, want bij gederfde inkomsten heeft de gemeente blijkbaar gerekend met inkomsten die zij nooit heeft gekregen. Dat is zeker niet het geval. Als hij daarop wordt gewezen in de raad, reageert hij nergens op. De coalitie laat het toe en dit betekent dat dit een signaal kan zijn aan het college dat het niet belangrijk meer is dat de informatie aan de raad accuraat hoeft te zijn. Dat zal 19 december gaan blijken. Want dan komt de invoering van de leges voor parkeervergunningen aan de orde.

In deze kwestie gaat de wethouder zelfs voorbij aan de toekomstige besluitvorming van de raad. In de inmiddels verzonden aankondigingen naar alle toekomstige betrokkenen wordt met weinig gevoel voor de situatie ook nog eens benadrukt dat er geen bezwaar mogelijkheid bestaat tegen het opleggen van de leges. Dit terwijl de brief een raszuivere beschikking had moeten zijn met bezwaar mogelijkheid. Maar dat kon natuurlijk niet, omdat de raad de parkeerverordening nog niet heeft vastgesteld. Overigens blijkt naar aanleiding van deze casus vervolgens weer dat de bedragen in het financieel begrotingsperspectief verkeerd zijn omgedraaid. Kortom, als het al mis gaat in de basis wat kunnen we dan nog verwachten ?

De Slotwijziging 2024 als eindejaar cadeau

Vorig jaar stelde de raad de begroting vast met een evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. Dat kon natuurlijk niet lang stand houden. Medio 2024 kwam al een “winstwaarschuwing” van bijna € 900.000,–. Vervolgens in september nog twee aankondigingen over tegenvallers van € 1,7 miljoen (kostenontwikkeling jeugdhulp en minder bijdrage rijksinkomsten). Lang verhaal kort, het jaar 2024 zal met een miljoenen verlies worden afgesloten. Op voorstel van het college moet de raad de kostenoverschrijdingen vaststellen. Gebeurt dat ook op 19 december? Wel als het aan de coalitie ligt, want hun vertegenwoordigers in het audit comité (financiële raadscommissie) stemden in met een hamerstuk.

Wordt de struisvogelpolitiek weer toegepast?

Reikhalzend kijkt Toekomstig KLM uit naar donderdag 19 december, als de Slotverklaring op de raadsagenda staat. Het voorspelde resultaat van dit jaar (2024) wordt bijgesteld van 0 naar (bijna) € 2,5 miljoen verlies. Dat deze Slotverklaring ook verstrekkende gevolgen heeft voor de meerjarenbegroting 2025 tot en met 2028, lijkt niet om te worden gemaald. Voorgesteld wordt aan de raad om met de eerste begrotingswijziging 2025 (de begroting 2025 is nog maar één maand geleden vastgesteld), akkoord te gaan. Dat bekent een wijziging van €261.000,– positief naar een tekort van (bijna) € 2,5 miljoen. Een echt tekort dus? Nee, een nieuw tekort! De raad zal de mouwen nu moeten opstropen, omdat nu alle belastingmaatregelen door het college zijn gemaximaliseerd. En het (nieuw ontstane) tekort bedraagt tot en met 2028 in totaal bijna € 9 miljoen. Of wordt het toch een hamerstuk zoals het nu op de agenda staat ? Of wordt het helemaal iets anders?

Nog vragen ?

Vragen ? Wij zijn benaderbaar voor iedereen en te bereiken via info@toekomstigklm.nl. Bellen mag ook: 06-53296415.

Namens de fractie Toekomstig KLM,

Arno Coomans & Maikel van der Velden & Marten Krikken