Gemeentelijke begrotingen vaak moeilijk te lezen

Aankomende OZB aanslag 2025 nader toegelicht

Op onze bijdrage van vorige week in dit blad over de ontstane nieuwe tekorten van € 9,5 miljoen tot en met 2027 ontvingen wij een tiental reacties. Zij wisselden van schrik (hoe kan dat nu?) tot ongeloof (we hebben hier niets van vernomen in de officiële berichten).  Om met dit laatste te beginnen is de uitleg heel simpel. Op 19 december werd het positief begrotingsresultaat van € 260.000,– omgezet door de raad in € 2,7 miljoen tekort. Maar hierover is geen bericht in de pers verschenen. Voor wat betreft de schrik werd in de meeste gevallen de vraag aan Toekomstig KLM voorgelegd wat er gaat gebeuren. Want de OZB is toch al met 17,6% verhoogd? In dit artikel leggen wij het misverstand over de OZB verhoging van 17,6% nog eenmaal uit.

De begroting werkwijze

Het gemeentelijke begrotingsproces wijkt qua aanpak niet veel af van het bedrijfsleven. Het college stelt de begroting op en doet dat zonder enige twijfel door eerst in beeld te brengen wat de verwachte uitgaven in het begrotingsjaar zullen zijn. Daarna wordt er gekeken hoe deze uitgaven kunnen worden bekostigd. Na aftrek van de rijksbijdrage(n) en de zogeheten doelbelastingen, zoals riool- en afvalstoffenheffing, blijven de algemene belastingen, zoals hondenbelasting en OZB over. Het verschil tussen die twee soorten heffingen is dat de doelbelastingen niet meer mogen opbrengen dan de daadwerkelijk daarvoor te maken kosten. De algemene heffingen mogen overal aan worden besteed. Om even een indruk te krijgen van de verhoudingen. Op een begroting van € 77 miljoen draagt de hondenbelasting met circa € 130.000,– opbrengst maar weinig bij, terwijl het bij de toeristenbelasting en OZB om meer dan 10% van de totale inkomsten gaat. Als we de praktijk zo in ogenschouw nemen dan zien we dat het college de toeristenbelasting en de OZB als dankbare sluitposten ziet om de begroting rond te krijgen.

De OZB systematiek

In 2024 kondigde het college een verhoging aan 17,6% van de OZB. Dat correspondeert dan met een bedrag waarmee de gemeente zijn begrotingsgat wilde opvullen (circa € 1,1 miljoen). Vanaf dat moment ziet het college zich voor de taak gesteld om de te verwachten OZB opbrengst over de totale WOZ-waarden te verdelen over de verschillende groepen, te weten: het woningtarief, het niet-woning tarief en voor niet-woningen eventueel uitgesplitst naar een eigenaren of een gebruikersdeel. Dat is een hele opgave om dat uit te rekenen. De uitkomst kende de raad zelfs nog niet toen in november 2024 de begroting 2025 werd vastgesteld. Op zich is dat al erg genoeg! Versimpeld weergegeven komt het er op neer dat als de totale gemeentelijke WOZ-waarde precies gelijk blijft, het tarief met 17,6% omhoog moet. Dat is in de praktijk natuurlijk niet zo. Maar wanneer de totale WOZ-waarde voor 2025 uiteindelijk is ingeschat, dan kan worden uitgerekend hoeveel méér OZB er wordt opgehaald bij elke stijging van 1% van het tarief. Toekomstig KLM is dan verbaasd dat de verdeling om het begrotingsgat te dempen onevenredig is verdeeld. Zie het schema hieronder. De eigenaren van woningen zijn blijkbaar de melkkoe.

Loon op Zand20242025verschil
eigenaren woningen0,10780,143232,8%
eigenaren niet-woningen0,26900,2600-3,3%
gebruikers niet-woningen0,16250,1610-0,9%

Uw OZB 2025

Uw belasting aanslag OZB valt volgende maand op de (digitale) deurmat. Nu u dus weet dat de 17,6% verhoging betrekking heeft op de gemeentelijke begroting, gaat u dit dus niet terugzien op uw aanslag. Toekomstig KLM heeft het volgende voorbeeld aan het college voorgelegd. Een eigenaar van een woning in onze gemeente met een waarde van € 450.000,– zal in 2025 (prijspeil 1 januari 2024 verhoging van stel 4%) zijn OZB waarde verhoogd zien tot € 468.000,– Deze eigenaar gaat in 2025 € 670,18 betalen. Dat is € 468.000 maal 0,1432%.  Dat is een verhoging van € 185,08 ofwel 38,2% meer dan het jaar ervoor. Samengevat een tariefsverhoging van 32,8% (zie staatje hierboven) opgeteld bij de waardevermeerdering in % van uw woning.

Ten slotte nog dit. Enkele inwoners vroegen nog naar het verschil met Tilburg. We hebben dat in onderstaand tabel samengevat. We zien dat de eigenaar woningen in Tilburg een lager belasting tarief hebben. Het verschil bedraagt ruim 44%. Hierover vroegen we het college vorig jaar al naar de reden. Het antwoord was even veelzeggend als een dooddoener: “Het tarief in Tilburg zegt niets over het tarief van Loon op Zand”. En daar zullen we het even mee moeten doen, aangezien dit antwoord voor de coalitie blijkbaar helder is en verdere politieke discussie stopt.

2025Loon op ZandTilburgverschil
eigenaren woningen0,14320,0796-44,4%
eigenaren niet-woningen0,26000,2312-11,1%
gebruikers niet-woningen0,16100,185415,2%

Nog vragen ?

Vragen ? Wij zijn benaderbaar voor iedereen en te bereiken via info@toekomstigklm.nl. Bellen mag ook: 06-53296415.

Namens de fractie Toekomstig KLM,

Arno Coomans & Maikel van der Velden & Marten Krikken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *